Wednesday, October 14, 2015

Itulah Manusia.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Jadi harini nak share lagi dengan korang yang sudi sangat buka blog aku dan baca apa yang cuba nak kongsi bersama. memandangkan aku pun sekarang masih lagi dalam musim cuti, so I just want to take this opportunity to share benda yang aku dah lama simpan dan dah lama fkirkan. Cuma yelah, Allah tak izinkan aku untuk share lagi, so harini berkesempatan untuk share dengan korang apa yang dah lama aku rasa nak share.

So, harini aku just nak sembang2 dengan korang tentang satu movie yang aku rasa semua orang tahu kot. ala cerita Divergent tu and I know semua orang pun adore dengan actor and actress dia kan ? hmmm. okay macam mana ya nak cerita, emm mecemnilah, bukan apa, korang tahu kan yang watak2 dalam cerita tu dibahagikan dengan ikut faction kan. ha tengok bawah ni :



okay lah, mecemni, just make it simple. Kepada yang dah tengok cerita ni, Divergent and Insurgent aku tahu korang faham and tahu kot apa yang dia nak sampaikan and relate it with our live today. secara mudah cerita tu, kalau aku tak silap faham lah kan yang manusia ni dalam cerita tu lah dibahagikan ikot masing2 punya kemampuan bila tiba masa dyorang perlu tentukan kehidupan mereka. Kalau dia dilahirkan dalam keluarga contohnya Erudite, and when the time comes utk mereka tentukan haluan masing2, dia akan pilih ikut apa yang sepatutnya mereka pilih. cara untuk pilih tu , ada ceremony yang perlu dyorang buat ala2 macam cerita harry potter tu waktu nak pilih bilik tu kan. haa kalau tak faham, pandai2 lah faham sendiri.

kalau ikut cerita ni, watak paling jahat dalam cerita ni is puak2 Erudite lah, bukan apa dia ni takdelah jahat cuma misi dia nak cari so called "divergent" ni and nak hapuskan puak ni. and if you guys want to know, puak ni ada semua ciri faction tu and ikot pemahaman akulah, dyorang ni puak Divergent ni bahaya. That's why dia nak bunuh Divergent, and puak Divergent nilah yang act as watak utama dalam cerita ni. okay before that, biar aku brief sikit2 satu2 faction kat atas tu bagi siapa yang tak pernah tengok cerita ni faham lah jugak.

first is Dauntless (The Brave), kalau ikot bahasa melayu yang berani lah kan. Lebih kurang puak ni, puak2 yang paling kuat and kasar, more to suka buat aktiviti lasak lah kan, okay faham kan. Next is Amity (The Peaceful). Puak ni sangatlah sopan dan santun, suka bercucuk tanam dan yang paling penting sukakan keamanan. That's why they call the peaceful. Next is Abnegation (The Selfless), kalau nak tahu puak ni kira puak yang paling susah hidupnya tapi puak ni even dia susah dia akan cuba sedaya upaya untuk bantu senang cerita mereka ni tak pentingkan diri sendiri. seterusnya ialah Erudite (The Intelligent), okay puak ni pulak kira puak yang sangatlah pandai dan dialah yang ketuai untuk semua puak ni, kalau boleh semua benda nak kene ikot cakap dia, no bantahan. Then last but not least is Candor (The Honest), ala2 lawyer gitu dalam cerita ni, okay senang cerita mereka ni puak2 yang jujur dan tak pernah menipu. Untuk Divergent lebih kurang pengenalan kepada semua puak tulah, takkan laah aku nak cerita semua benda kan kat sini, kalau nak tahu beli lah cerita dia and tengok.

okay next is Insurgent, sambungan cerita Divergent ni lah, macam biasalah mission still sama nak tangkap Divergent ni, sbb kalini Erudite punya puak nak cari orang buat experiment utk buka satu box ni. bagi buka box tu, orang yang buat experiment tu kene lalui semua task yang diorang sediakan and the only person yang boleh lepas semua task tu is divergent lah, sbb ye lah divegrent je yang boleh lepas semua task tu. make it short lah kan, macam biasa mestilah dapat buka kan box tu. and lastly apa yang dalam box tu keluar dia cakap lah yang sebenarnya mereka semua ni ialah bahan experiment and Divergent ni lah penyelamat. sebab dia kata diorang saja nak uji nak unite balik orang2 yang dalam tempat diorang and the message is setiap manusia kena ada semua ciri macam Divergent tu and that's how the film goes.

okay I want to conclude now, aku rasa korang faham kot apa yang aku gigih tulis kat atas tu. Hope so lahkan. cuma apa yang aku nak korang faham yang movie sangatlah related dengan kehidupan seharian kita. Kau tahu kan yang orang bijak pandai the so called pemimpin boleh kata selalu sangat salah guna kepandaian untuk menjatuhkan masyarakat. okaylah taknak kutuk pemimipin sebab anda sendiri tahu apa yang berlaku kan.

okay senang mecemni, dalam hidup ini sebagai manusia faction yg Divergent kenalkan tu serius beri kesan yang sangat besar aku rasa kepada keadaan manusia sekarang. sebagai seorang manusia, kita perlu ada semua nilai2 kemanusiaan yang macam dalam cerita tu lah, perlu ada kepandaian, keberanian, keharmonian, tidak mementingkan diri sendiri, perlu ada kejujuran barulah kehidupan kita ini sempurna. sedangkan apa yang diterapkan dan ditunjukkan dalam cerita ni, memang benar2 diterapkan dalam agama Islam kita sendiri. Walaupun bukan semua nilai yang dia tunjuk seperti apa Islam tu sepatutnya ada tapi yelah kita kan manusia mana ada manusia yang sempurna . cuma apa yang aku rasa penting is kita sendiri kene penuhi semua sifat itu at least kita mampu menjadi manusia yang terbaik untuk manusia yang lain and aku tahu yang manusia ini especially yang muslim jika sifat2 itu disulami dengan nilai2 Islam yang sebenar InSyaAllah kita mampu menjadi yang terbaik di atas muka bumi.

aku harap korang dapat apa yang aku cuba sanpaikan kepada kalian. Terima kasih kerana sudi melawat blog saya. Saya mengharapkan komen anda di bawah ini. sama - sama kita kongsi ya. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment