Saturday, January 3, 2015

Hari Ini





In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful


Malaysia is a unique country. It is made up of multi - ethnic group who are living in harmony. In fact, it is the diversity that drives the development of the country and makes this country colorful.

Unity ? The unity is very important for national unity. The national unity will ensure the country's prosperity and the prosperity will create national integration. 

The unity and integration is the ultimate aim of development.

So apa tu Unity, apa tu Integration ? apa beza dua ni ?

Unity : In Malaysia context, unity is a process of forming a national identity among various groups that have differences in beliefs, cultures, customs, politics, social, economic functions, and location into a political entity.

Integration : is a process of uniting groups with different backgrounds into one entity which is bound by common norms, values, and interests. When the integration take place, there will be a sense of belonging and ties of feelings between people themselves.

so, secara takrifan dengan apa yg dikonotasikan sangat cantik bunyinya, saya taknak menyentuh isu kaum lain, kerana saya rasa ada sedikit permasalahan dalam kaum saya iaitu MELAYU (Islam), yang saya perlu dibetulkan dan diperjelas tentang perkara ini.

kerana keadaan serta sikap inilah yang menyebabkan kita selalu bergaduh, bermusuhan serta dakwah yang ingin disampaikan itu kurang sampai kepada mereka yang kita ingin sampaikan.

Jadi ? apa masalahnya ?



Prejudice : It refers to the attitude towards others based on evidences which is not concrete and might be wrong.

okay saya bagi contoh dalam skop dakwah, sbb saya yakin yang sedang mebaca ni confirm kaki membaca dan pendakwah hebat juga. ya saya sangat yakin ! Kita lihat hari ini kita cepat sahaja menilai atau menghukum seseorang tanpa sebarang bukti atau menganalisis latar belakang beliau.

Contoh lagi, Kita lihat seseorang itu tidak menutup aurat, dan dengan ilmu yang kita ada, kita terus kata kepada beliau, " Woi kau ! Neraka tempat kau ? Whattttt ? apakah ini ? sbb kita pon tak tahu di mana tempat kita. Jadi ? jauhkan menilai dan menghukum beb.



Stereotype : Negative general statements regarding certain groups or a person or overexaggeration of good and bad traits of specific person or groups.

Contoh yang saya bole bagi, opinion that all Malays are lazy. Oppss. taknak sentuh banyak2 nnt kene kecam. 

okay dalam skop dakwah, saya bagi contoh, Budak sekolah agama atau orang yang berlatar belakangkan agama, semua orang expect yang diorang ni tak melakukan kesalahan langsung, so bila dia buat salah terus attack, "Ishhhh ! apa ni ? budak sekolah agama pon mencarut ?" Hoiii Manusia ? dyorang pon manusia jugak, Ada ke manusia tak buat silap ? kalo dia tak buat silap. tak namanya
manusia oii.

saya bagi contoh lagi, Si A lahir dalam keluarga yang sangat bermasalah, so sikap cik stereo ni suka sangat kata, "Alaaa tengok la family dia, family dah jahat mesti la dia jahat jugak" see ? ada je kat DUNIA ni, Mak Ayah alim sangat, tapi anak "macam - macam".

saya kata ada. Ada tak maksud semua yaa. faham tak cik stereo ?



Racism : Communalism refers the attitude of favoring one's own group.

saya bagi contoh dalam skop politik, the political parties that exist in Malaysia are still on ethnic base. UMNO represents the Malays, MCA represents the Chinese, MIC represents the Indians and many others.

dalam skop dakwah pulak, orang kita ni kan, suka sangat puak2, aku pon tak tahu kenapa. kalo yang baik dengan yang baik, yang jahat dengan yang jahat. So ? Yang baik terus jadi baik, Jahat terus jadi jahat.

Cukup Tiga Masalah yang masih membelenggu jiwa kita sebagai Rakyat Malaysia khususnya, 

jadi apa penyelesaiannya,

saya bukak dalam skop dakwah, prejudice, stereotype, racism, inilah masalah yang paling kuat ada dalam diri seorang pendakwah, yang mungkin menyangka bahawa kuasa Hidayah itu dalam tangan kita/dia/aku/kau.

sebaliknya semuanya di tangan Allah, Jadi teruskan melakukan kebaikan, serulah kebaikan dengan cara yang betul

“ Serulah manusia kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” (Al - Nahl :125).

sambung sikit, sebab kuasa Unity dan Integration ni sangat kuat beb dalam bentuk sebuah masyarakat yang bersatu dan faham antara satu sama lain. 

And hold firmly to the rope of Allah all together and do not become divided. And remember the favor of Allah upon you - when you were enemies and He brought your hearts together and you became, by His favor, brothers. And you were on the edge of a pit of the Fire, and He saved you from it. Thus does Allah make clear to you His verses that you may be guided.
 (Al - Imran : 103)

The believers are but brothers, so make settlement between your brothers. And fear Allah that you may receive mercy.
(Al - Hujurat : 10)

O mankind, indeed We have created you from male and female and made you peoples and tribes that you may know one another. Indeed, the most noble of you in the sight of Allah is the most righteous of you. Indeed, Allah is Knowing and Acquainted.
(Al - Hujurat : 13)

Masalah ada . Penyelesaian pon ada . semuanya bergantung kepada diri kita menentukan masa depan kita.

Okbye

Assalammualaikum.



No comments:

Post a Comment